Pagina principală  |    Contacte  |    Harta site  |    Subdiviziuni

Ministerul Mediului al Republicii Moldova
Min Mediului logou

Comisia Europeana a inasprit condiţiile pentru protecţia atmosferei

Traficul si termocentralele sunt primele pe lista vinovatilor de poluare, pentru ca pot duce la deces

       Traficul si centralele termoelectrice vor trebui sa fie supuse unor programe extrem de dure din punct de vedere al protectiei mediului, pentru ca trebuie sa-si reduca emisiile poluante de cateva ori. O noua directiva privind calitatea aerului inconjurator si un aer mai curat pentru Europa introduce tinte noi de atins care vor conduce la costuri substantiale pentru indeplinirea lor. 
      Aceasta directiva europeana are in vedere toti poluantii care afecteaza mediul si populatia, de la plumb la pulberile in suspensie sau monoxidul de carbon. Cele mai vizate sunt aglomerarile urbane, pentru ca in aceste zone se gasesc cele mai multe industrii, care duc la producerea acestor poluanti, la care se adauga traficul rutier. Toate concentratiile maxime admise de poluanti sunt reduse semnificativ prin noul act normativ comunitar. Acesta a intrat in vigoare pe 11 iunie 2008. Statele membre au la dispozitie 24 de luni, pana pe 11 iunie 2010, ca sa transpuna directiva in legislatia interna. Cea mai importanta prevedere se refera la datele limita pana la care tarile UE trebui sa se conformeze directivei, detinatorii de centrale termoelectrice si primariile avand la dispozitie doar 5 ani, in prima faza, pentru atingerea noilor masuri de protectie a mediului. Important de spus este faptul ca, daca nu respecta prevederile directivei, orice stat membru, va trebui sa plateasca penalitati.

Grija comunitara 
Noua directiva (n.r. - Directiva 2008/50) aduce cea mai mare schimbare in domeniul pulberilor in suspensie, pentru ca se trece la un prag limita de patru ori mai mic decat cel practicat in prezent. Pulberile in suspensie sunt inventariate in functie de diametrul particulelor. La ora actuala, inregistrarile se fac pentru pulberi cu diametrul de pana la 10 micrometri (n.r. - PM 10), pentru care se impun valori-limita anuale pentru protectia sanatatii umane de pana la 20 micrograme pe metru cubPrin Directiva 2008/50 nu se mai iau in calcul pulberile PM 10, ci se reduc de patru ori, ajungandu-se sa se ia ca punct de reper particulele cu diametrul mai mic decat 2,5 micrometri (n.r. - PM 2,5). In aceste conditii, directiva impune statelor membre ca, pana la 1 ianuarie 2015, valoarea limita a emisiilor de pulberi in suspensie sa fie de cel mult 25 micrograme pe metru cub, ca medie anuala, iar in 2020 aceasta sa scada pana la 20 micrograme pe metru cub. 
Potrivit specialistilor, pulberile in suspensie sunt un amestec complex de particule foarte mici si picaturi de lichid. 

Efecte asupra sanatatii populatiei sunt direct legate de dimensiunile particulelor pulberilor. "O problema importanta o reprezinta particulele cu diametrul aerodinamic mai mic de 10 micrometri (n.r. - a mia parte dintr-un milimetru), care trec prin nas si gat si patrund in alveolele pulmonare provocand inflamatii si intoxicari. Sunt afectate in special persoanele cu boli cardiovasculare si respiratorii, copiii, varstnicii si astmaticii", sustin expertii. Mai mult, expunerea pe termen lung la pulberi poate cauza cancer si moartea prematura. 
Directiva a plecat de la certitudinea ca pulberile in suspensie (PM 2,5) au un impact negativ semnificativ asupra sanatatii umane. Mai mult, inca nu a fost identificat un prag-limita sub care PM 2,5 nu ar prezenta nici un risc, se arata in preambulul directivei.

Asfalt ecologic 
Ca orice directiva comunitara, aceasta arata tintele de atins, statele membre fiind cele care stabilesc modul in care se indeplinesc obligatiile. La ora actuala nu se cunoaste modul in care industriile vizate si traficul rutier vor fi imbunatatite pentru a raspunde cerintelor. Cert este ca toate investitiile de mediu sunt extrem de costisitoare. 
Cea mai mare poluare a aerului apare in zonele construite si cu artere de trafic supraaglomerate, unde dispersia poluantilor este dificil de realizat. Concentratiile poluantilor atmosferici sunt mai crescute in zonele cu artere de trafic marginite de cladiri inalte sub forma compacta, care impiedica dispersia. 
Pentru acest poluant trebuie intocmite programe de gestionare a calitatii aerului. Desi situatia nu este critica, ci doar ingrijoratoare in ceea ce priveste poluarea cu pulberi in suspensie, exista cateva masuri care pot reduce concentratiile de pulberi: refacerea patului carosabil si a imbracamintei asfaltice pe toate arterele cu trafic intens precum si intretinerea permanenta a acestora; exigenta privind starea tehnica a autovehiculelor trebuie crescuta la inspectiile tehnice, intrucat parcul auto existent este in mare parte necorespunzator din punct de vedere al emisiilor; intretinerea corespunzatoare a spatiilor verzi si a plantatiilor de aliniament, cunoscut fiind rolul de perdea de protectie pe care acestea il joaca; o mai buna salubrizare a orasului, atat a arterelor de circulatie cat si eliminarea depozitelor necontrolate de deseuri.

Poluare de la sare si nisip 
Comisia Europeana a facut si unele concesii in ceea ce priveste "antiderapantele" pentru iarna: nisip si sare. Pentru a nu afecta transportul pe timp de iarna, CE da voie sa se foloseasca astfel de materiale, chiar daca pulberile in suspensie generate de acestea depasesc limita celor 10 micrometri. Exista si conditii de informare, in special. Statele membre trebuie sa desemneze zonele sau aglomerarile in interiorul carora valorile-limita pentru PM10 sunt depasite in aerul inconjurator ca efect al tratarii carosabilului cu nisip sau sare in timpul iernii. Lista cu aceste zone trebuie sa ajungala Comisie, impreuna cu informatiile privind concentratiile si sursele de PM 10 din aceste zone sau aglomerari. Ca sa nu existe dubii cu privire la provenienta depasirilor valorilor limita, statele membre trebuie sa furnizeaza si probe. 

Facebook

facebook


youtube

Valid XHTML 1.0 Transitional

Total vizitatori2978457